Myślała, że inwestuje w gazociąg. Straciła 88 tys. złotych
W minionym tygodniu do Komendy Miejskiej Policji w Legnicy zgłosiła się kobieta, która zeznała, że została oszukana na kwotę 88 tysięcy złotych. Do oszustwa miało dojść kilka dni wcześniej. Według kobiety jakiś czas temu przeglądając Internet, zobaczyła reklamę zachęcającą do zakupu akcji spółki budującej gazociąg. W związku z tym, że zainteresowała się reklamą, wypełniła ankietę, gdzie podała swój numer telefonu. Po kilku dniach skontaktował się z nią mężczyzna podający się za przedstawiciela inwestycji budowy gazociągu. Niestety kobieta skusiła się na obietnice szybkiego zysku i podała rozmówcy swoje dane. W kolejnych krokach oszust instruował osobę, polecił jej zainstalowanie podesłanego linku przez aplikację Whatspap co kobieta uczyniła.
Następnie mieszkanka Legnicy zorientowała się, że na jej koncie nie ma pieniędzy. Teraz wyjaśnieniem sprawy zajmują się legniccy policjanci.
Metod podobnych oszustw jest bardzo dużo, tak naprawdę każde postępowanie może różnić się od siebie legendą pod którą dzwoni do pokrzywdzonego sprawca, metodami działania, sposobami przekazania pieniędzy. Niemniej wspólnym mianownikiem wszystkich tego typu oszustw jest ZAWSZE:
1. kontakt sprawcy z pokrzywdzonym za pośrednictwem telefonu lub e-maila – nigdy nie dochodzi do osobistego spotkania,
2. sprawca wywiera presję na pokrzywdzonego, aby działał szybko,
3. aby z nikim się nie kontaktował, zachował w tajemnicy podejmowane przez siebie działania,
4. nie rozłączał połączeń telefonicznych,
Ponadto bardzo często pokrzywdzony proszony jest o
1. zainstalowanie na swoim urządzeniu (telefon, komputer) programu do obsługi zdalnego pulpitu (np. AnyDesk),
2. dodania w bankowości elektronicznej nieznanego sobie urządzenia jako „zaufanego”,
3. podania kodów BLIK,
4. wejścia na stronę www banku nie poprzez wpisanie adresu w wyszukiwarkę lub aplikację, a za pośrednictwem otrzymanego linka przekierowującego pokrzywdzonego na fałszywe strony banku lub bramki umożliwiającej wybór swojego banku lub dokonania płatności online,
Jakie pokrzywdzony może podjąć czynności, aby uniknąć utraty środków pieniężnych:
1. w przypadku gdy dzwoni osoba podająca się za przedstawiciela banku pod legendą, iż pieniądze są zagrożone – rozłączyć połączenie i samemu nawiązać połączenie z infolinią banku lub udać się do najbliższej placówki banku,
2. nie dodawać obcych urządzeń jako „zaufanych” do swojej bankowości elektronicznej,
3. nie udostępniać kodów BLIK nieznanym osobom, a w przypadku jeśli nawet prosi o nie osoba znajoma np. za pośrednictwem WhatsApp, Messenger czy SMS – zawsze zadzwonić na numer tej osoby, albo kogoś kto może wejść z nią w bezpośredni kontakt i potwierdzić tą prośbę,
4. unikać instalowania programów do obsługi „zdalnego pulpitu” w przypadku gdy nakłaniają do tego osoby obce, zwłaszcza gdy ma to związek z podejmowaniem jakichkolwiek działań inwestycyjnych,
5. nie poddawać się presji dzwoniącego, nie podejmować pochopnych działań,
6. pamiętać, że bank sam ma możliwość blokowania ataków hakerskich, kradzieży pieniędzy z rachunków i odpowiada za zdeponowane w nim środki,
7. nie udostępniać nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej,
8. nie reagować na e-maile i wiadomości od banku z prośbą o podanie hasła jednorazowego/kodu, danych karty płatniczej, zmianę hasła, logowanie się za pośrednictwem linków,
9. aby bezpiecznie inwestować na giełdzie (co również wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, o czym należy pamiętać), należy założyć rachunek inwestycyjny w licencjonowanym przez KNF domu maklerskim.
10. Nie ma „okazji”.
kom. Jagoda Ekiert